Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale
Casa Judeteana de Pensii Constanta
Casa Judeteana de Pensii Constanta - slider

Ajutorul de deces

 A. Conditii de acordare

Ajutorul de deces se acorda, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea titularului la data decesului, unei singure persoane care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz : sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul in conditiile dreptului comun sau in lipsa acestora, orice alta persoana care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

In cazul decesului copilului inapt pentru munca, indiferent de varsta, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii certificatului de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap sau, in lipsa acestuia, a actului medical vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.

Dreptul asiguratilor la ajutor de deces nu este conditionat de indeplinirea unui stagiu de cotizare.

B. Mod de calcul si plata.


      Ajutorul de deces se acorda in cuantumul prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat si facut public de CNPP, valabil la data decesului. 
      Ajutorul de deces se suporta integral din bugetul asigurarilor sociale de stat.

  03.01.2022 - 31.12.2022

      6.095

       3.048

  01.01.2023 - 31.12.2023

      6.789

       3.395

  01.01.2024 -  12.02.2025

       7.567

       3.784

  Incepand cu data de 13.02.2025

       8.620

       4.310

C. Ajutorul de deces se acordă pe baza următoarelor documente:

a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelul prevazut in anexa nr. 11;

b) certificat de deces, in original si copie;

c) act de identitate al solicitantului, în original și copie;

d) actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soț/soție, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original și copie, după caz;

e) dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;

f) adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;

g) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;

h) dovada calitatii de asigurat in sistemul public de pensii, ADEVERINTA de salariat in care sa se mentioneze ca decedatul era salariat, si nu a beneficiat de concediu fara salariu sau absente nemotivate la data decesului (original);

i) declaratie olografa pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces ca membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, dupa caz; 

j) procura speciala, dupa caz;

k) extras de cont, dupa caz

 

 

 

PENTRU CA PLATA AJUTORULUI DE DECES SA SE POATA FACE MAI RAPID VA RECOMANDAM CA LA DEPUNEREA DOCUMENTELOR SA PREZENTATI UN EXTRAS DE CONT.

 

Actele necesare obtinerii ajutorului de deces se depun la Casa Judeteana de Pensii  Ghiseul nr 6 Plati Beneficii, parter.

 

Descarcă fișierul : ADEVERINTA AJUTOR DE DECES ASIGURAT (original)
Fisier de tip PDF ( 0.0644 Mb)
Descarcă fișierul : ADEVERINTA AUTOR DECES MEMBRU ASIGURAT (original)
Fisier de tip PDF ( 0.1445 Mb)
Descarcă fișierul : DECLARATIE AJUTOR de DECES MEMBRU de FAMILIE ASIGURAT
Fisier de tip PDF ( 0.2646 Mb)
Descarcă fișierul : DECLARATIE PROTECTIA DATELOR
Fisier de tip PDF ( 0.2496 Mb)